Around The World in Milan

Det største event i designåret, Milanos Salone del Mobile festival gjorde, at byen endnu engang blev overtaget af interiørindustrien. Gader og stræder var pakket tæt med de største navne inden for møbel og arkitektur, som udstillede deres værker side-om-side med nye navne på designscenen. Vores eget in-house designteam var ude på jagt efter de hotteste trends i studier og showrooms og gennemgik idévældet for at udvælge seks vigtige designtrends som vi er sikre på vil drive vores interiørlook de næste 18 måneder og derefter. Disse diverse trends kommer til at filtrere gennem mange aspekter ved interiørdesignet og den overordnede tendens bliver mod et varmere, taktilt og mere beroligende look til vores hjem.

NØGNE TONER

Bløde, subtile farver - milde for øjet såvel som psyken - kunne ses overalt, hvilket tyder på et ønske om beroligende interiørelementer som en flugt fra et stressfyldt liv. Kernefarven var en hudfarvet pink, som fremkalder følesansen og inviterer til en følelsesmæssig forbindelse. Dette så vi kombineret med organisk, ubleget træ samt taktil messing og kobber.

MARMOR

Engang anset for at være et tæmmeligt retro og pralende materiale; marmor har fået sit comeback som luksusvalg. I år så vi marmor anvendt på alt fra stole til bogreoler, med varmere, marmorerede versioner mere populære end end de strengt hvide. Marmor blev kombineret med lækre materialer som plastik såvel som organisk, sensuelt træ og metal - igen med varme farvetoner i førersædet.

METAL-FINISH

Førhen set som koldt, hårdt og industrielt, metal-finishes i varme toner fortsætter med at give en lys- og luksusfølelse til mange udstillinger i år. Kobber, messing og bronze blev brugt i mange designs bredt over alle designdiscipliner, men rødguld var det absolut mest anvendte finish, hvilket tilføjer en del glans og glamour i samspil med materialer som eksotisk træ, læder og fløjl. Showets stjerne var dog Knolls ikoniske Platner lænestol, skabt i 18 karat guld samt blå fløjl for at fejre sit 50. jubilæum.

SKJULTE KØKKENER

Ved den dedikerede Eurocucina køkkenudstilling på Salone var køkkenerne svære at finde! Mange virksomheder fremviste køkkener som skjulte deres funktioner når de ikke var i brug - emhætter som kunne trækkes tilbage ind i væggen, skydende dæksler til komfuret og endda et bordpladeinsert til at dække håndvasken. Ydermere, store skydedøresektioner blev brugt til at lukke hele køkkenet af så det i stedet blev til et stykke møbel eller en skulptur. Trenden peger både på vores større ønske for et klart og overskueligt miljø samt behovet for et åbent lebensraum til at skjule op til flere funktioner.

ORGANISK TRÆ

Teknologi og tradition kolliderede i år for at præsentere nye måder at arbejde med træ. Moderne produktions- og forarbejdningsteknikker har skabt en eksplosion i flydende, sensuelle former til træmøbler, hvor kurvede linjer og overflader både highlighter de naturlige træårer, men også inviterer brugeren til at skabe fysisk kontakt med dette bestående materiale. Denne følelse forøges yderligere ved at kombinere træet med andre taktile materialer som læder og støbt plast.

MØBLER TIL BØRN

Design til børn spirer frem som en af de hotte trends når designere og brands hægter sig fast på det enorme potentiale inden for markedet for møbler til børn. Et af de brands som spottede et hul i markedet var det italienske Kartell som lancerede en helt ny serie af produkter til de yngre forbrugere. I de fleste tilfælde er tilgangen til møblerne den samme som ved møbler til voksne af samme årsag; du ønsker ikke et uoverskueligt rod i dit hus med objekter og møbler som på ingen måde passer ind i miljøet og den overordnede stil.